fiaelisa

Om jag någon gång blir (m)amma

Kategori: Allmänt

Det är visst fördelaktigt att vara född på våren. Det sa de på Nyheterna häromdagen och meddelade att vår-barnen är de mest höginkomsttagande människorna. Tidigare har jag också hört att barn som inte har gått på dagis hamnar efter i utvecklingen. Dessutom att barn som inte har fått amma har sämre förutsättningar i livet. För alla vet ju att det är så mycket gottigheter i bröstmjölken som man blir både klok och stark av. Då lägger vi ihop detta och konstaterar att jag måste vara en riktig stackars sate. Född i december, har inte ammat och inte gått på dagis. Går en fattig framtid till mötes och ligger efter både i den intellektuella och sociala utvecklingen. 
 
Stackars alla nyblivna föräldrar som redan är oroliga över hur man ska ta hand om en unge. Då matas de med mängder av pekpinnar om hur de måste göra för om de inte följer alla konstens regler så kommer deras barn bli helt knas i huvudet! Akta er! ... Kära nån. Rädsla är det mest tacksamma att utnyttja hos människan. Men jag förstår inte vad någon tjänar på att skrämma upp på det här sättet? Det skapar ju inget annat än stress och prestationsångest över att vara den perfekta föräldern.
 
Jag tror inte att jag har blivit knäpp i huvudet. Men det är väl inget man upptäcker själv i och för sig. Fast om jag någon gång får barn så ska jag försöka att inte få panik och inte eftersträva att bli den mest högpresterande morsan. För hur kan en sådan hinna ha tid med sitt barn?

Kommentarer


Kommentera inlägget här: