fiaelisa

Zucchini eller aubergine

Kategori: Allmänt

Är det någon gång det är viktigt för folk att "rätt ska vara rätt", så är det när de ska betala för något. Eller nej, det viktigaste är kanske inte att det är rätt. Däremot att det absolut inte blir dyrare än vad de har tänkt. Det är extremt viktigt. Det har man märkt när man någon gång suttit i kassan och råkat slå in fel. "Öööööpp öpp öpp!! 39,90 stod det på dom du!" Det dröjer inte en millesekund innan protesterna haglar. Hoppsan sa, då får man ändra och se till att varenda öre blir rätt. 
 
Nu är det en ny stackars krake som börjat jobba i mataffären här vid mig. Jag har inte varit elak på något sätt och försökt se extra snäll och tålmodig ut när jag kommer. Men han hatar nog mig ändå. Snart kommer han vända på klacken och gå när han ser mig i kön. Anledningen är att jag köpt ganska mycket grönsaker de senaste två gångerna han har suttit där. Förstås så avskyr man ju när det kommer ett lass med massa frukt och grönt när man själv är helt grön i kassan och har nog med att hitta streckkoder och ta betalt. Så börjar jakten efter koderna till alla dessa miljoner grönsaker. Dessutom måste man ju för det första komma på vad allt heter. Det blev en liten utmaning för grabben förut när jag lastade rullbandet med palsternacka, röd chili, paprika, vitlök och zucchini. Det gick framåt, sakta men säkert... tills den där sista feta gröna korven dök upp. Han bläddrade genom listorna och ögnade igenom sidorna upp och ner. Jag kunde ju inte veta om det var namnet eller koden han letade efter. Så ploppar det upp "aubergine" och han var så nöjd så.
 
Jag vet inte vad prisskillnaden är på aubergine och zucchini men jag tyckte faktiskt inte att det spelade så stor roll. Kanske gjorde jag honom en björntjänst genom att inte säga till för han lär ju stöta på fler zucchinis i sina dagar. Men först och främst tror jag att han behövde en skopa självförtroende. Det var nog rejält stärkande att klara av ett helt rullband med grönsaker. Det behövde han. Ibland är det bättre att hålla tyst. "Fet grön korv" hade också gått bra, så länge den inte hade varit för dyr förstås...
 
                                    
 
 

Kommentarer

  • Sandra säger:

    Det var stort gjort av dig! Jag hade nog inte varit så snäll ;-)

    Svar: Hehe ja vilket hjältedåd! Fast om det hade stått morot hade du kanske inte sagt till.. ;)
    Fia

    2013-01-10 | 15:50:43
    Bloggadress: http://dimmasmattes.blogg.se
  • Frida säger:

    Fascinerande att lyckas blanda ihop aubergine och zucchini, zucchini och squash är ju däremot en annan femma kan tänkas! Minns när jag satt i kassan och min kollega höll fram en kålrot och frågade: "Frida vad fasen är det här för något?".... Fint av dig att vara bussig mot stackarn! Kram

    Svar: Ja verkligen zucchini och squash är ju en riktig kluring! Det gick nog runt i ett virrvarr på honom bland alla grönsaker. Haha va roligt!! Ja man har ju varit med om några sådana där grejer själv..för min del var det ju på norska med, kommer aldrig glömma när jag letade efter "gurka" i listan, tills det stod klart att det heter ju "Agurk"! Hm, först i listan alltså. Jäkla grönsaker;) Kram!
    Fia

    2013-01-10 | 19:00:26

Kommentera inlägget här: