fiaelisa

Det behövs mycket spackel i luckorna

Kategori: Allmänt

Jag fick en fundering om Jesus, som dog och tog på sig människans synder. Det var ju snällt. Men då undrar jag, om det var alla synder som människan hade begått fram till dess eller om Jesus även tog på sig alla synder som människan skulle komma att göra i framtiden? För om det var synderna som begåtts innan han kom till jorden, så borde det väl ändå vara dags att det skicka ner en ny snart? Mänskligheten har ju fyllt på med så hiskligt mycket synder sedan Jesus sist tog på sig dem och gav människan förlåtelse. För visst känns det som att stackars Jesus, som ensam person, inte skulle ha kunnat ta på sig alla synder för all framtid? Det låter övermäktigt för karln. "Tack Jesus som gav oss friheten att leva" läste jag förut att någon hade skrivit. Hm. Gav oss friheten att leva? Folk levde ju innan Jesus kom och människan fortsatte fortplanta sig efter att han försvunnit, men det var tack vare honom "de fick friheten" att leva. Stort HUM. Det är svårt att få ihop det där med Jesus och allt. Och jag undrar om ens de allra mest troende kan få till hur allt hänger ihop. Och när han redan har förlåtit oss - Kan jag göra vad som helst då? Nej, det måste ha varit synderna som hade begåtts innan, och efter korsfästelsen fick människan en ny chans, vilken de sumpade ganska brutalt kan man väl tycka. Men oavsett att allt kanske inte har tydliga samband så försöker nog människor fixa till det där och fylla i tomrummen i tankegångarna tills det går ihop relativt bra ändå. Försöker i alla fall. Det känns ju mycket bättre att förstå. Då kan man ju snappa upp lite olika information och välja vad man vill lyssna lite extra till och sedan kan man spackla ihop luckorna med egna kloka resonemang och får till en riktigt fin bild av Jesus, eller människan eller vad du än vill. Alla har nog snappat upp olika saker. Man kan ju förstå varför folk blir troende, tänk vad skönt att få en serverad bild över hur saker ligger till. Fast många har nog sina egna "religioner". Det ska man ha. Själv behöver jag i alla fall väldigt mycket spackel och kommer aldrig lyckas fylla i alla luckor så att jag förstår hela min omvärld. Men ja, "tack Jesus som gav oss friheten att leva". Klart slut.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: