fiaelisa

Många steg fram, men fler ska det bli

Kategori: Allmänt

På många sätt kan man verkligen påstå att Sverige är ett framåttänkande land. Inte bara landet ”köttbullar och lingon”, traditioner och midsommarsill. Nej visste ni t.ex. att Sverige var först i hela världen med att göra det förbjudet slå barn? Det var ohyggligt sent däremot, så sent som år 1979. Ändå var Sverige först. En annan fråga Sverige har varit i framkant med är homosexuellas rättigheter. Här fick man ingå partnerskap år 1995 och år 2009 fick man också gifta sig. Anledningen till att jag tänker på det här idag är för att jag läste en artikel förut som beskrev hur den brittiska premiärministern just nu är i blåsväder för att han föreslår att homosexuella ska få gifta sig. I Storbritannien får man än så länge endast ingå partnerskap sedan 2005 (alltså tio år senare än Sverige). Det här ligger mig lite extra varmt om hjärtat eftersom jag bodde ihop med två engelsmän som var ett par. Jag förstod att i England hade inte utvecklingen gått så långt fram som i Sverige, även om man kan tycka att det gått/går långsamt här med… Men att det nu blir ramaskri över huruvida homosexuella ska få gifta sig eller inte säger ju en hel del om hur pass konservativa, fast i gammalt klister, de är! Fast det är inte bara mossiga gamla engelsmän som är fast i gamla mönster. Nä jag hörde att någon svensk minister hade sagt nyligen att ”varje barn har rätt till en mor och en far”. Grr... Jonas Gardell kommenterade detta på ett så träffande sätt och menade att det är väl ändå bäst att fråga barnet. Han frågade därför sin dotter, vad vill du ha?  En Ipad, svarade hon.

Fundera på det du ministern. Är det barnet som inte förstått vad som är viktigt i livet eller..?

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: