fiaelisa

Vad vore livet om man visste allt?

Kategori: Allmänt

Idag har jag fått reda på att min morbror är vindögd. Det har jag aldrig märkt. Och mormor och morfars granne som de allt som oftast stör ihjäl sig på och som jag har hört talas om i alla tider, är ingen mindre än mormors KUSIN. What!? Vad är detta? Det får mig att tänka på hur mycket det är runtomkring en som man inte vet. Antagligen massor. Både för att man själv är blind för omvärlden (som när man kommer hem till någon och frågar om de har satt upp en ny tavla och det visar sig att den alltid har suttit där) men också för att folk antar att man vet saker helt enkelt. Sådant man borde ha hört vid något tillfälle någon gång.
 
Fast det gör inget att man inte ser allt, eller har koll på att mormors granne är hennes kusin. Hur skulle man någonsin kunna ha koll på allt ändå? Att överraskningar som har funnits där hela livet "plötsligt" dyker upp, ja så är väl livet. Fullt av nya insikter hela tiden. Stora som små, även om det inte är på samma sätt som när man var liten förstås, som för barnen som upptäckte att 22 pärlor är lika många vare sig man börjar räkna framlänges eller baklänges. Men hur gammal man än blir så kommer man förmodligen att lära sig något nytt varje dag både av andra och av att själv ha sett något.. Dessutom kan jag ju aldrig veta allt som försiggår inne i någon annans huvud. Om jag visste det, hur skulle jag då hitta något att prata om? Den dagen jag påstår mig veta vad personen jag pratar med redan kan och vad den kommer att svara, ja då kan jag ju lika gärna hålla käften.
Det är tur, och fascinerande, att man aldrig kommer lära känna någon så väl att det inte längre finns något att prata om. Det är väl ändå lite roligt att man hela tiden kan få veta något nytt om sin allra närmaste omgivning? Vem vet, min brorsa kanske har 11 tår? Jag har då aldrig dubbelkollat... 
 

Kommentarer

  • Ulla S säger:

    Man blir glad av att läsa dina små funderingar!
    Gott Nytt År

    Svar: Tack så mycket! Det glädjer mig :) God fortsättning Ulla!
    Fia

    2012-12-30 | 17:55:52

Kommentera inlägget här: