fiaelisa

Varför ramlar man inte ner när man har kommit till himlen?

Kategori: Allmänt

Förra sommaren satt jag och Alice tysta i bilen. Vi väntade på att farmor skulle handla ett par saker inne på ICA. Hon var 4 år då och satt och tittade ut genom bilrutan. Plötsligt frågar hon mig: - ”Fia, varför ramlar man inte ner när man har kommit till himlen?”

Vad svarar man på det?  ”Jo men du har väl hört om änglar..?” sa jag. Ja det hade hon ju. Så vi pratade vidare om att det. ”Jag undrar hur det ser ut där, säger Alice. Undra hur deras hus och BILAR ser ut!?” säger hon och skrattar. ”De måste ju också ha vingar!” Så pratade hon om deras hästar de har haft på gården som har varit sjuka och är i himlen nu. Sedan kommer hon på att det måste gå jättebra att gunga gungbräda i himlen. Och så säger hon:-”När du och jag är i himlen Fia, då ska vi gunga gungbräda.”   Ja, det ska vi, sa jag och fick nästan tårar i ögonen medan hon log och såg alldeles nöjd ut. Sedan var det samtalet slut.

Imorse vid frukostbordet kom himlen upp igen då vi pratade om vilka hästar som fanns och hade funnits i deras stall och hon sa med en väldig gäldje att det är så himla många som hon kommer att träffa i himlen! Men också att det var suuperlång tid kvar. Sedan pratade hon vidare om något annat.  Det är tydligt att hon ännu inte vet vad döden faktiskt innebär, men jag tror att den dag hon förstår det, så har hon sin egen bild av döden och himlen med sig.

Men jag tror som Alice. Att vi möts igen.

Gå och mys med era kära nu, det är det enda viktiga med julen.Och oj vad mysigt det är att klä granen med någon som är så glad och förväntansfull över att det är julafton imorgon så att det lyser i ögonen!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: