fiaelisa

Är jag bildad då?

Kategori: Allmänt

Som introduktionsfråga att besvara med hjälp av mentometerknappar:
Vad är kunskap?

A. Något man kan.
B. Något man vet.

Hrm - Det man kan, det vet man, och det man vet, det kan man, eller..? Det känns ju som att begreppen går lite hand i hand. Minst sagt. Lärarstudenterna kommer att få fundera tills tankarna går i kras under kommande kurs! Vrid och vänd, och vänd och vrid lite till på det hela är ni snälla.

Idag gick diskussionen kring olika typer av bildning. Utbildning, bildning, allmänbildning, inbillning.. Och vår nye lärare som verkar alldeles fantastiskt tråkig i sin egen teoretiska filosofi-värld, (dock har han många poänger så han är nog inte det minsta värdelös det lilla livet!) förklarar att bildning hör samman med orden: angelägen, angår, talar till oss, tillägnelse.

Hm. Efter några sekunders tystnad inflikar en i klassen med ett helt otroligt bra resonemang. "Jo men.. då är man alltså bildad om man sysslar med något som angår en, som tilltalar mig, är mig angeläget osv..? Så då om jag är väldigt intresserad av barnporr, för att det tilltalar mig och jag tycker det är väldigt angeläget, jag tillägnar mig otroligt mycket åt det, tar reda på allt och har gott om både information och bilder och sysslar ofta med det. Är jag bildad då?"

Oj vad vi skrattade! Så jävla bra sagt. Det går ju som sagt att vrida på saker eller hur professorn.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: