fiaelisa

Vad ska du göra först?

Kategori: Allmänt

Åh imorse fick jag hälsa på lilla Ester som är med Elin och Malin i deras blomsterbutik i Söderköping om dagarna! Jag förstår verkligen varför de säger att hon är en kundmagnet! Så jäkla go.

 Skulle kunna vara Ester :)

När mor o far bli pensiorären borde de fasen skaffa hund som man kan komma hem och gosa med. För en själv kommer det ju ta ett tag innan man har möjlighet till det... När man själv är pensionär kanske. Hrm. En vandrande pinne kanske man hinner ta hand om under studentåren. På tal om student börjar paniken om att få tag i boende lite smått infinna sig... Jag blev så positiv häromdagen för det såg nämligen ut som att jag låg som nr 10 i kölistan hos Gbg:s studentbostäder! Jihuuu! Så checkade jag läget nyss och då står det istället 11-25. Mäh! Buuuuhhh.... Om jag ska föröka se ett positivt ljus i jakten så kan man ju försöka se kölistan som ett spel, där det gäller att vinna och komma till toppen, och det sägs ju att jag brukar ha tur i spel. Om jag t.ex. läser mitt horoskop någon gång kan allt låta fullkomligt skit, men tur i spel och pengar har jag tydligen ändå! Mammas kommentar till detta förut - Ja men det är ju för att du har sådan otur i kärlek! 

Ha - punkt - Ha - punkt - Haaaa. Tack du. Hellre har man ju tur i spel och pengar o sånt än annat här i livet..... Jag kan ju hoppas att det blir något jäkla boende iaf! 

Imorse hann jag minsann gå igenom ett ANTAL frågor på körskolan och skrev av och ritade och kände mig riktigt effektiv. Sedan titt som tätt så dyker det upp riktiga tok-frågor! (Fullständiga idiot-frågor menar jag då.) Jag förstår verkligen att man kuggar på teori-provet om det fylls av sådana här puckade fällor.  

Du kommer som första person till en svår trafikolycka. Vad ska du göra först?

- Ge första hjälpen.
- Överblicka.
- Larma, ringa 112.
- Varna andra.

Jag klickade utan eftertanke och tyckte att svaret var självklart. (Blev lite förvånad när det här var  av dem jag hade fel på) Man har väl alltid fått lära sig att det första man ska göra är att ringa 112? Då är den riktiga hjälpen direkt tillkallad, och du kan sedan försöka hjälpa till efter bästa förmåga till dess akutvårdarna anländer! Nej. FEEL tänkt. För vet ni vad rätt svar är? Jo, det första du ska göra är att - överblicka. Men oåohh..!! Du har väl redan överblickat då du konstaterat att det är en svår trafikolycka eller? Nej, ställ dig och glo lite till först. Sedan kanske du kan ringa om du har lust... Körkortsteori är ju för finurligt ibland! Men nu har jag lärt mig det, en fråga till att bocka av!

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Du sks överblicka för att du ska veta vad du ska säga till SOS när du ringer, typ hur många som är med i olyckan, omfattning av skada etc. Då vet de sen vad de ska säga till ambulanspersonalen och hur många ambulanser som ska tillkallas.

    2010-11-19 | 18:41:34

Kommentera inlägget här: