fiaelisa

"Tack vare dig" - ska man kanske köpa en skiva?

Kategori: Allmänt


Jag ska slå ett slag och heja fram svenska låtskrivare, det finns verkligen guldkorn. För att bara nämna en annan så är ju också Sofia Karlsson (och nej INTE jag!) otroligt duktig. Lars Winnerbäck är förstås given och nu ska jag inte nämna fler för det finns som sagt många, mer eller mindre kända. Hörde en ny låt förut med Mats Westling, måste säga att han är en jäkel på att skriva svenska texter, har läst ett antal och de är ena riktiga pärlor. Det poppar inte upp svenska texter i överflöd att ta till sig. Jag kan nog känna lika mycket för engelska texter men nog vill man bibehålla en svensk vis/sång-skatt som inte får dö ut. Med sköna tongångar har Westlings låtar alla förutsättningar att nå ut till alla stugor och åldrar. Men det är en konst, att med enkla ord kunna nå fram. Den nya singeln heter "Kapitel två" och bjuder ett härligt gung med en lättsmält och hjärtlig text.  

Kapitel ett, när inga möjligheter fanns
Då växte drömmen om en dans
Som ledde bort från dom vi var
Till något annat, nytt och bra
Kapitel två, här står vi nu
Gubben i månen och hans fru
Vi känner tacksamhetens lugn
Tänk att vi klarade oss ändå - Kapitel två

Vi tar farväl av alla barna dar, och mellan raderna
finns det vi lämnat kvar, jag kan va lurig så
Jag kysser marken där vi lekt en gång, en fantasi så stor
den räckte natten lång, jag lärde mycket då
Planen var så enkel, vägen var så rak

När inga möjligheter fanns...


Kunde dessvärre inte hitta något smakprov på den, men det är en helt underbart söt melodi! Spotify gott folk!
"Perfekt" är ju också go, och det finns många många fler...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: