fiaelisa

Kroatien - jag sager bara det!

Kategori: Allmänt

Det har ar helt underbart. Vi bor nu pa ett vandrarhem ca. 30 m fran havet, var lilla strand med vita stenar och det turkosa vattnet. Det gar knappt att beskriva hur harligt det kanns att vara har och annu battre - att vi ska vara har i 5 dagar och sex natter!!! Vi befinner oss i Bajnice, en mil soder om Split i sodra Kroatien och slipper pa sa vis undan turist-hysterin. Himla skont att pa denna lilla strand inte omringas an mer av ca. 6 pers, alldeles lagom. Inga turist-parasoll, bara gamla trabryggor, batar som guppar och vanliga medelhavs-bostadshus dar en gumma star och hnager tvatt pa verandan. Solen skiner ohammat och for forsta gangen sedan vi lamnade Sverige kan vi saga att - det gor ingenting!:) Strala pa du, vi tar ett dopp nar det blir for hett.

For vilken hetta det har varit. Det gar inte riktigt att hinna njuta till fullo av staderna da, darfor blev det inte mer an 2 natter i Wien och tva natter i Budapest. Trots allt hann vi faktiskt med att se en del dar! Framfor allt Budapest var oerhort fint. Dar var vi turistiga och tog en busstur och satt med horlurar och akte runt i tva timmar och fick se allt och lite till, maffiga byggnader och panorama-utsikt over hela staden! Det kandes dessutom jattekonstigt att en hamburgare pa Burger King kostade 1299, vart boende 9360 och tva flaskor vatten 760 - det vimlade av tusenlappar i planboken! De hade t.o.m en 20 000-sedel. Det ni. Nar vi lamnade staden fick vi veta att temperaturen legat pa 40 grader i skuggan. Jaha ja, inte sa konstigt att svetten har sprutat sa fort man gatt ut! Pa med ryggan bara och pa ett tag till Zagreb som var alla tiders modernt - absolut ingen AC, istallet var alla fonster neddragna och alla hade oppnat sina dorrar till kupeerna sa att det skulle kunna bli nagot korsdrag genom taget. Det kandes som att vara ett djur som fardades i en boskapsvagn. Dar satt folk och fladdrade med sina biljetter och stod i gangen och forsokte fanga luftdraget. Det har var den forsta tagresan pa vag till Split pa 6,5 timma - kanonskont. Sista 2,5 timmarna stod vi i fonstrena med ansiktena ut.

Jag glomde den mest moderna faktorn - toaletten gick rakt ut i det fria upptackte man! "Vi ar pa vag pa bajs-sparet till Bajsnisse." En befrielse att komma till Zagreb pa kvallen iaf! Vi overlevde ju dessutom nasta natt-tag pa 8 timmar, aven om det var samma typ av tag. Jag sov pa golvet ett tag jag! Nar jag la mig var vi bara fyra i hytten men sedan vaknade jag och da hade de sista tva kommit in. Jag maste ha sett GANSKA sa rolig ut - jag sov dessutom med solglasogon for att fa lite morker (ypperlig ide av Challe) sa jag kor fram nosen under satet med mitt stora har, svarta solglasogon, och hamnar sittandes dar i mitten av kupen, helt somndrucken omringad av sovande folk i en full kupe:)

Efter dagens solande tog vi siesta pa eftermiddagen och ska snart frascha till oss en aning till den gemensamma grillningen for folket pa vandrarhemmet som gar av stapeln vid sju-tiden. Oh vad det har ar HARLIGT!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: