fiaelisa

2009 - Ett väldans bra år! (BILDSPECIAL)

Kategori: Allmänt

För ett år sedan hade jag nyligen kommit hem från Bergen där man arbetade minst sagt FLITIGT och samlade kosing! Det var ett år av studenttider och Norge och 2009 stod öppet. Nyårsfesten präglades då av Mamma Mia och såg ut något i stil med detta;) OOOOOOOOOOONär ett år har gått är det förstås det bästa och det mest framträdande man kommer ihåg och jag tänker inte tråka ut någon med några mindre roliga perioder av året för det är ju inte ett dugg kul. Med de delarna utraderade kommer det med andra ord låta som ett hejdundrandes super-år! Fast det har faktiskt varit bra, det är inte ljug att säga. Även om många vardagspåhitt och mindre upptåg livar upp som bara den! Jag ger mig på en kortfattad sammanställning av vad som hänt det senaste året vilket framför allt kan vara bra för mitt goda minne och förhoppningsvis uppskattas det av dig en smula. Blandat med bilder som inte alla har visats tidigare!

Den första tiden av året blev det fortsatt arbete men nu på Glitter istället för Lerøy Mat. Kontorarbetet rullade på framtill fredagen den 13 februari och datumet Hanna och jag väntat på äntligen kom. Det var den 15 februari vi flög och upplevde en HELT UNDERBAR vår, eller jag borde kanske säga SOMMAR förstås, i Aauustraaalien! Jag skulle kunna försöka förklara hur man har haft det men det är stört omöjligt att förmedla allt har Hanna och jag insett för länge sedan...:) Det vi minns allra mest är med all sannolikhet alla glada stunder med alla sköna människor från världen över, som vi stötte på under vår färd! Så många härliga kvällar:) Man hinner vara med om en del under nästan 3 månader på resande fot i det här landet...minst sagt:) Jag blir så otroligt nostalgisk när jag tänker på det... Surfningen, seglingen, dykningen, bed-bugsen, de rangliga våningssängarna på hostelsen, där man också ständigt letade efter sin tygpåse i kylen och bestick och tallrikar. Goonet, de varma kvällarna, de skumpiga bussfärderna, guider som låser in nycklarna i bussen och grabbar som livar upp stämningen i den komiska situationen;) Tältningen på en ö av sand - Fraser Island där vi var ett gäng i en jeep, brandlarm från 13:e våningen då man sovit 2 timmar de senaste dygnen, härliga snubbar som blir kamrater som man stöter på igen och igen och spelar gitarr när solen går ner... och brännan som bara blev starkare och starkare under dagarna...:) Bilderna här ger en liiiten inblick i att det var en gaaanska så härlig resa;)

        

   
 
 
  
 
 
Brunbrända som få och med sorg i hjärtat av att lämna Australien kom vi hem till maj och de närmaste två månaderna fylldes av att träffa alla här hemma igen och njuta av att vara ledig. (Vi hade ju inte haft semester eller så...:P) Det var ett väldigt fint maj kommer jag ihåg och det blev många fikor och turer fram och tillbaka från Norrpan. I början av juni åkte brorsan och jag till London och turistade i 5 dagar. Vi var flitiga användare av kartor
    och tog oss till muséer, slottet, musikalen Mamma Mia och hamnade på biopremiären av Last Chance Harvey och fick se Dustin Hoffman och Emma Thompson. Vi hade några späckade dagar i vårt turistande och bodde riktigt bra på YMCA och tog ikapp lite värdefull syskontid. Bilderna jag själv tog dessa dagar har tyvärr gått och gömt sig... så dessa är enbart för att få åtminstone något visuellt.

 

I juni tog sedan Oscar den riktiga studenten!! Där stod vi igen på Nyströmska, nu hejandes på vår kamrat för att sedan fira med god mat, spel och allmänt kalas..... sådär som det SKA gå till när det vankas student-firande;)   

Midsommarens startskott firades med ett 50-tal otroligt härliga spelemän ute på en gård! Allsång, fiolspel och dans med fiolläraren och spelemannen Pelle och hans gäng!:) Självaste midsommaraftonen utspelades dagen därpå i skärgården med grillning och kanske ett... eller njae, max ett halvt.. glas vin. Elin var värdinnan och födelsedagsbarnet med krans i hår, förberedd med grillar, potatissallad och glatt humör!:) Wild-carden med oväntade gäster gick tiiill.... MYGGORNA!!! Ylvas ben och Fias ögonlock var bl.a. mycket smakliga offer...Oh Boy...

  

I början av juli var det slut på glassandet. Back to work! Åter på Glitterkontoret från kl. 7-16 och jag hade lika mycket att göra som snöplogen har under högsommaren. Tur att man hade trevliga arbetskamrater som bidrog till att dagarna knatade på men så småningom började jag också jobba på Bondens Creperie och där fanns mer att göra! Under juli blev det ganska många dagar med kontorsjobb till fyra och Bondens till 11, halv 12 på kvällen. Det var helt självvalt och inget jag klagade över. Det var väldigt roligt att få hoppa in på Bondens och det livade upp arbetslivet! en lediga tiden gick till sommarfester, solande och lite bad när vädret tillät. Det blev ett antal timmar på Annas brygga vid Yxningen...:) och den där underbara dagen med Bella och Hanna (NEJ jag har glömt badringens namn!! Jocke?) på Missjö med massa sol och så ett åk efter båten!:D Bella var flickan som brändes...:P men vi blev lite gyllenstekta Hanna och jag också.

    
   
  

En vecka i augusti var det himla tur att jag kunde få ledigt för då bar det av med buss till Österrike! Mormor, mamma, jag, moster Pia och moster Ia tillsammans med bokstavligen en hel busslast med andra olika kvinnfolk. Det blev en jättehärlig vecka:) Lagom ansträngande vandringar, goda måltider, forsränning, bad på ett naturligt varmtempererat inom-och utomhusbadhus, dans med tokiga österrikare och många uppvärmingspass med ledaren Gittan till Tom Jones's "Sex Bomb" före alla vandringar. Höga fjäll, kor med bjällror, frisk luft, kängor och stavar, matsäck och glada tanter. Bra var det:)
 

       

Det jobbades på i fortsättningen av augusti och halva september! Under den tiden hanns det bl.a. med en Augustifest och ett firande av 20-åringen Bella!!! Äntligen tog sig packet till Linköping och spanade in födelsedagsbarnets lya och hade en väääldigt rolig kväll på Flamman! Med varandra och annat roligt lustigt folk, den filosoferande medelålders mannen som blev Felicias och Oscars kamrat...         

Sedan hittade Anna och jag ett par bögar på internet och drog dit och flyttade in hos dem och deras höns och hundar. Hur knäppt är inte det då? Det blev jobb på café och restaurang och upptäckande av vår nya stad Nottingham och trivseln med staden, utelivet, arbetskamraterna, hundarna och GRABBARNA har bara fortsatt att öka. Vilken höst det blev av den där dumma chansningen. Jag såg något bra häromdagen ---> "Att våga är att förlora fotfästet en stund. Att inte våga är att förlora sig själv."


     
 
 
   

Tillbaka till Sverige på Lucia och ett vinterland utan dess like och avsluta året med tre härliga veckor med familj och vänner! Födesedagsfirande, massa mysiga fikastunder:), partaj-sammankomster!, jul och allt vad det innebär med mat och mys och så ännu mer av kvalitetstid med vänner i mellandagarna och så till sist var det ett nytt år:)

 

       

TACK alla ni som har lämnat mig med så många glada minnen från år 2009, ni vet inte hur värdefulla ni är:)


 


Kommentarer

  • Anna säger:

    Ett händelserikt år hörredu! Så mycket härliga bilder:) Och tänk också vilken härlig början 2010 får;) pusss<3

    2010-01-02 | 14:16:24
    Bloggadress: http://annnnaandersson.blogg.se/
  • Frida säger:

    Sv: Gó du är vännen min! :D Du är också bäst! Puss!

    2010-01-03 | 19:51:33
    Bloggadress: http://fridacarlssons.blogspot.com/
  • Hanna säger:

    Nu pirrar det lite inombords faktiskt<3

    2010-01-06 | 12:56:25

Kommentera inlägget här: