fiaelisa

Framtidsklurigheter!

Kategori: Allmänt

Det börjar bli på tiden att söka till universitet nu om man vill börja plugga i höst...Vissa tillfällen har jag varit så gott som säker på att "yes! det ska jag söka! låter perfekt!" tills jag alltid kommer till en punkt när jag har sett baksidan med det hela. Tyvärr finns det ju baksidor med alla yrken men på något sätt vill man hitta det som passar en själv så bra att man inte tycker att det finns någon baksida. Det vore nog för bra för att vara sant. 

Under en rätt så lång tid har jag funderat på ett program i Örebro inom retorik och kommunikation. Det bästa med den är att när man är klar låter det som att man har många öppna dörrar och kan jobba med projektledning, coachning, som informatör eller förändringsagent. Baksidan är att huvudämnet är retorik vilket låter som att jag endast kommer att lära mig att hur och på vilket sätt man ska snacka? Jaha, och du pluggade i tre år för att lära dig det..? Hrm...d.v.s. vad blir jag? Yrkena som man kan jobba med efteråt låter ju bra men jag undrar jag.

Jag har också haft funderingar kring att jobba inom vårdsektorn, mest när jag var yngre kanske, men det har kommit tillbaka lite till mig nu och jag kom nyligen att tänka på dietist. Ett yrke där man får klura ut vad som passar just den här individen och man får samtala och träffa människor i alla åldrar. Kan inte någon nu bara säga att "för fan Fia - du ska hålla på med det här och det här, det skulle du passa som". Det vore jätteskönt. Tack!

Kommentarer

  • Charlotte säger:

    Hej pussis! Snart, snart jätte snart är vi hos er! Behöver en liten fiakur nu känner jag efter all jädrans snö! Tänkte bara säga att om du blir dietist så kan du få jobba på min alldeles egna privat klinik sen så kan vi mysa varje dag;)

    2010-02-28 | 23:28:06
  • Frida säger:

    Vad du läser och vad du i framtiden kommer arbeta med hänger inte alla gånger ihop. Din kusin Malin är civilingenjör i tenknisk biologi och arbetar med hygienfrågor hos resturanger fast hon egentligen skulle arbeta med kemsika bilolgiska processer (typ hur man gör öl). Allting svänger! Jag tror retorikprogrammet skulle passa sig! Jag tror dock inte att det handlar om att bara lära sig att prata inför folk. Sök upp någon som har läst programmet vettja! :) Det fixar sig sötnos! Puss!

    2010-03-01 | 10:58:33
    Bloggadress: http://fridacarlssons.blogspot.com/
  • Ellinor säger:

    Bli läkare :) Eller sjuksköterska. Så kan vi bli kollegor i framtiden!

    2010-03-03 | 12:58:39
  • Fia säger:

    Ja ni tjejer! Ni ser hur svårt det är! Jag undrar jag om det blir något plugg i höst för damen... ingen som vet, ingen som vet..:) Söka var det först ja...

    2010-03-06 | 16:44:20

Kommentera inlägget här: