fiaelisa

Fias första boktips - ja, jag tror det

Kategori: Allmänt

Okeeej, jag erkänner...jag råkade sabba min blogg. ETT litet felklick så var hela skiten borta. Jag är totalt värdelös på det där men vartefter ska det nog se lite roligare ut här!

Sedan vi kom hem har jag haft rätt så mycket rehabilitering i att ta det lugnt, gå ut och gå och lite mer av "inte göra ett skit". Det behövdes. Jag har dock kört lite bil, träffat mormor och morfar och Frida! Och Frida och jag hade då inte setts på SJU månader!! Herre jissanes det låter ju inte klokt och det kunde man ju inte tro att det faktiskt var så länge sedan:)

Jag är en mycket långsam läsare. Inte det att jag inte tycker om att läsa, nå jag kanske inte är överförtjust men jag uppskattar bra böcker, det gör jag, men jag läser for noggrant... Dålig taktik. Med denna vetskap i bakhuvudet är det kors i taket att jag började samt läste ut en bok idag! Jag hittade den vid frukosten och fastnade och höll fast vid den under dagen. Nu kommer ni tro att jag är helt deprimerad men såå illa är det inte :) Boken heter nämligen "Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra?" och skriven av Nisse Simonson. Så otroligt bra. Oberoende av i vilken sinnestämning du är kan du ta till dig vad som står. Lättläst som bara den och med humor och vardagliga fenomen vi alla känner igen oss i, talar den om vårt välbefinnande med bas ur ett vetenskapligt perspektiv. Vem kunde tro att vår egen inställning, att tänka positivt, har så ofantligt stor betydese? Optimisten och pessimisten. "Det är inte hur vi har det, det är hur vi tar det."

Hur vi med så många små enkla medel i många fall kan vara herre över vårt välbefinnande. Författaren är själv läkare och menar att tänk om man kunde skriva ut ett recept till människor med lättare depression, som löd "ta tre promenader i veckan, ät dina ordentliga mat mål om dagen, arbeta 8 timmar om dagen men inte mer, sov 8 timmar som alla borde göra och ha fri tid ibland - inte fritid, fri tid, som du gör vad du vill på, och umgås med dem du tycket om" Hur våra hjärnor fungerar är inte alltid ett mysterium och han drar ofta paralleller till versionen av människan på Afrikas savanner.

Ah den var så himla bra. Läs den! Vare sig på vad du är för humör. Den lämnar dig med en bra känsla och känns inte alls pretantiös. Jag hoppas att den når ut till många.

 

Förut bestämde jag mig för att knäppa upp halsbandet, lägga ifrån mig den ring som hängt i kedjan. Inte för att det är glömt, inte alls...jag kommer aldrig att glömma, men för att jag måste sätta mig upp mot mig själv. Försöka kämpa emot. Det finns inget annat. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: