fiaelisa

En hel måltid med pinnar och söndagsbak

Kategori: Allmänt

Tre pratglada tjejer hade en skittrevlig dag igår. Linda och jag var nämligen ute hos Hanna i Ljunga, fick bl.a avnjuta hennes nybakta scones och prata blandad goja i timtals. Ämnet politik togs upp och diskuterades hett och vitt och brett. Vi blev lika engagerade alla tre och berörde alltifrån arbetsvillkor, integration till Vietnam-kriget och mycket annat. Hade vi haft sprit istället för te till sconesen hade vi säkert tyckt att vi varit så kloka att vi hade påbörjat ett eget parti! Till det stadiet kom vi inte riktigt. Njae, det är ju rätt så klurigt får man ju säga... Därför skulle jag rekommendera att göra SVT:s och SR:s gemensamt utförda test om du vill få en bättre insyn i vissa väsentliga frågor och genom 50 snabba frågor få ett bra hum om hur du står i det stundande valet. Skitbra faktiskt --> http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3615&artikel=3914381

På kvällen blev det mer snack (ingen politik dock, den hade vi klarat av!), mer om härliga resminnen och annat trevligt! Då hade vi slagit oss ner på restaurang för att äta sushi och dela en karaff vitt. De andra damerna var ju vana vid detta men för mig var det första gången jag provade denna omtalade delikatess OCH skulle klara mig på att äta en hel  måltid med enbart två p i n n a r. Hrm, spännande. Sushi smakade i stort sett som gravad lax med ris och soya pimpat med wasabi - riktigt gott! Hanna hade en snabb-genomgång innan maten kom och då jag försökt härma hennes formation, sa hon något i stil med "Aaa, typ så, fast mindre utvecklingsstört." Okej! Jag satt där och pillade och plockade med mina pinnar. Ups! Där förlorade jag greppet om pinnarna och min riskokong dimper ned i soyabadet! Splash! Det var soya-stänk runt hela min plats när jag var klar. Det syntes vem som inte hade ätit med pinnar om man säger så. Men jag var så nöjd så. Astrevligt var det : ) 

Nu är jag mitt uppe i att baka mormors rågbröd. Det är ett himlans bestyr ska jag tala om. Man behöver för det första ett antal timmar på sig sedan ca tusen ingredienser samt sin högsta grad av tålamod. Tålamodet behöver du för att det blir en så frenetiskt. kladdig. deg. Jag är inte den bästa av bagare men om du inte har bakat ett antal bröd tidigare i dina dagar vill du nog aldrig baka ditt eget bröd igen om du börjar med att ge dig på det här. Knåda, kladda och gröta. Men det är ju så jääkla gott och med det i baktanken är det mödan värt. Jag ska bjuda på en bilddokumentation av det hårda arbetet. När jag kom ner och såg degbunken efter jäsningen kunde jag inte annat en gapskratta åt min egen kreation.  

      

Kommentarer

  • Ulla svensson säger:

    Sofia,man får inte lämna degen så länge utan uppsikt!!!!haha.Ps.inget elakt skrattDs.

    Jättefina hålkakor,du är jätteduktig!!



    MVH"gammelfaster"

    2010-08-29 | 18:56:51
  • Fia säger:

    Tack så mycket Ulla! Haha, ja nästa gång ska jag minsann inte låta degen vila ifred sådär länge! Jag borde t.o.m. ha lärt mig det vid det här laget för det är nog tredje eller fjärde gången jag gör rågbrödsbaket, men det är så himla längesen så det hade jag glömt. Men 10 st godingar blidde det när kladdandet var över! :)

    2010-08-29 | 21:00:07

Kommentera inlägget här: