fiaelisa

Gråtiga filmer i olika bemärkelser

Kategori: Allmänt

Som filmälskare har jag många olika jag framhåller men en av de som ligger mig absolut varmast om hjärtat är utan tvekan Braveheart. För de som har sett den behöver valet förhoppningsvis inte förklaras något närmare. Det är blod, svett och tårar, kärlek, hjältemod och en i särklass enastående historia där en man är beredd att kämpa till dess döden tar honom. William Wallace. Din storslagna historia behövs även för den vanliga människan som även hon behöver påminnas om att vissa saker är värda att kämpa för. Det är omöjligt att sitta oberörd vid filmens slut. Den går som en kniv rakt in i hjärtat och jag tjuter alltid som en tok samtidigt som jag nästan får ett litet leende på läpparna då tårarna rinner, för denna hjältehistoria är ju så..... fin.. och när eftertexten sakna har rullat en stund och jag torkat tårarna, faller jag i en behaglig sinnesstämning och mår bra.

En total motsats till Braveheart är den omåttligt romantiska berättelsen om Johnny och Baby som möts under ett par heta sommarveckor år 1963 i filmen Dirty Dancing. SOM jag togs med storm av denna sockersöta berättelse när jag var 13 år och fastnade av en slump vid SVT1 kl. 21 en fredagskväll. Här hyllar man en annan typ av hopp och framhåller möjligheteten att den rika och den fattiga kan finna varandra utan att några ska kunna motsätta sig dem. Det är väl en härlig klyscha som man trots allt inte kan undvika att må bra av. Det är dock inte en historia som gör mig särskilt gråtmild utan lämnar enbart en oerhört härlig må-bra-känsla. Med andra ord ingen tyngre Breavheart-sensmoral som förvandlar ögonen till vattenspridare. Detta kan nu trots allt komma att ändras för mig, då huvudrollsinnehavaren Patrick Swayze nyligen gick bort i cancer, 57 år gammal. I början av året fick han veta att han hade en långt framskriden cancer och senare gav den populäre skådespelaren det offentliga uttalandet att ”Jag vägrar ge upp och vill inte bli reducerad till endast min sjukdom”.

Det var således inte bara den attraktive dansläraren Johnny Castle som var beredd att kämpa för kärleken, utan även mannen bakom karaktären var fast vid att kämpa, för sitt liv den här gången. När jag ser Dirty Dancing nästa gång med vetskapen att han dog utmärglad efter sin sjukdom, kommer det att lyfta filmen ytterligare. Kämpa för kärleken. Och kämpa för livet.
 



Bilder med extrema kontraster - båda värda en tanke eller två.

Kommentarer

  • Frida säger:

    Vår fina hjälte har lämnat oss. Men i filmens värld kommer ha leva kvar hos oss för en långa framtid framöver!

    2009-09-21 | 08:24:43
    Bloggadress: http://friida.webblogg.se/

Kommentera inlägget här: