fiaelisa

Bonfire, pubbesök och lite annat

Kategori: Allmänt

Jag ursäktar för uteblivet bloggande de senaste dagarna. För det första så har vi inte tagit oss tid till att sitta vid datorn så jättemycket och för det ANDRA så har datorn blivit riktigt tjurig! Den omstartas och kollapsar om vartannat vilket gör det hela svårare...

I alla fall! Det mest framstående denna vecka är utan tvekan "Bonfire" som är en engelsk högtid som firas den 5 november. Det kan jämföras lite med vår Valborg för det är stora eldar lite varstans och en massa fyrverkerier. Vi åkte till en stor gräsplan tillsammans med Windy och hans kompis Preston där staden största firande var. Där hade tusentals mäniskor samlats denna torsdagsafton för att se elden och de 12 minuter med fyrverkerier, samt för att vråla sig igenom en karuseller och äta sockervadd och toffee-apples. Vi myste framför fyrverkerierna och avverkade två gaaalet roliga åkattraktioner:) Sicken trevlig kväll!

Två kvällar på Jamcafé har vi också hunnit med den här veckan där vi har suttit oss ned i mörkret och lyssnat på lite gitarr. Där har de också dagens soppa, supergoda, och i fredags kväll var det Butternut squash! Det är ett nytt fynd här! En grönsak som jag inte har en blekaste vad den kan tänkas heta på svenska men det måste ju gå att få reda på. Där har jag minsann en ny oerhört viktig uppgift i mitt nya liv som arbetslös. (Det går för övrigt än så länge förvånansvärt bra då vi hittar på saker att göra och jag möter upp med Anna när hon slutar jobba.)

Igår blev det också ett besök på Englands äldsta pub som hette the Ye Olde Trip to Jerusalem. Den var från 1189 e.Kr och ligger precis nedanför slottet. En riktigt mysig pub med kringelkrokiga gångar ini där bl.a. kung Richard tyckte om att ta sig några öl. Det gick tydligen underjordiska gånger direkt ner från slottet - det måste ha varit ett smidigt supande för honom. I det låga taket satt det också olika sedlar från världens alla hörn och där såg jag nog det absolut första tecknet på något svenskt i den här staden. Där fann jag nämligen hela TRE stycken 20-krsedlar med arma Selma. Äntligen en representant till här för Sverige!


Jag snor en bild här på den gamle puben sålänge innan jag har laddat upp från kameran med bilder från Bonfire-kvällen också:)




Kommentarer


Kommentera inlägget här: