fiaelisa

Festlig vårhelg

Kategori: Allmänt

Efter en mycket festlig helg! Igår var Slottsskogen bostavligen en enda stor FEST. Hade aldrig kunnat tro att så många filtar, grillar och folk skulle kunna samlas så packade på denna yta. Valborg=Folkfest. Det var musik och fullt ös på varenda gräsfläck. Bara att klämma sig ner någonstans och sätta fart på grillen!

   

Nu har jag försökt förbereda en lektion för mina barn i åk 5. Tanken är att inspirera dem till att skriva några rader, en dikt och förmedla en känsla. Det kan vara hur som, ledsamt, kärleksfullt eller bara roligt! Så jag ska läsa några olika exempel som vi ska prata om. Har googlat och läst masssor olika nu under eftermiddagen. Rätt så kul faktiskt. Dessa kommer jag nog att ta med. Den första tyckte jag var väldigt fin och den sista kommer de helt garanterat tycka är jätterolig.  

Min arga älskling

Min lilla arga älskling,
du skriker och du svär.
Du slåss och kastar saker
och ställer till besvär.

Och inte vet jag riktigt
vad du är ilsken för,
men det är bra du visar
att du kan ha humör!

Men det var mig du klöste,
och det var mig du slog,
så därför vill jag säga;
Nu får det vara nog!

Min lilla arga älskling,
kom, sitt hos mig ett slag!
Så kramas vi. Du gråter,
och snyter, det gör jag.



Dass om vintern

Laban gick på dass
för att göra ett lass
för han hade ätit päron - för många
så nu kom det korvar - så långa

Men solen sken så isen smälte
dasset kom på glid å välte.
Det var minsann ingen seger
för sen han för dass var feger.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: